mandag 29. juni 2009

Sykkelritt i Antsirabe!

Søndag var det uvanlig mye plystring på politifløyter, sirenebiler og folk i gatene rundt området til DenNorske skolen på Antsirabe! Vi tenkte selvfølgelig på demonstrasjoner, uro og politi/militære, som aksjonerte. Slik vi har hørt det mange ganger siste månedene!
Da vi undersøkte hva dette oppstyret var, oppdaget vi at det sykkelritt gjennom gatene her i Antsirabe. 26 runder skulle de sykle forbi DNS tunet. Bildet over viser en syklist som kjørte forbi politibilen, som skulle bane vei for ham!


Her kommer - teten - av syklistene, i hvertfall på de første rundene!

Bare en poussepousse? Men hvor er syklisten jeg tok bilde av? Han må ha syklet forbi i stor fart mens jeg knipset bildet! Nå er det bare poussepoussen igjen!

Politiet kjørte først. Tutet og stod i for å jage vekk folk, taxibrousser, sykler, poussepousser, sarety`er, hunder og ellers alt, som kunne hindre syklistene i å komme fram. I hvert gatekryss stod der minst en ploitimann, som fløytet og durte i vei. Var ikke alltid lett å forstå hva han mente med all fløyting, peking og vifting med armene!

Noen biler krysset like foran politibilen, som skulle vise vei for syklistene! Var redd for at syklistene skulle kjøre rett inn i politibilen, men det gikk bra.
En fullastet (og vel så det) sarety kom forbi der jeg stod. Haugen med møbler var ganske stor, og ikke særlig godt sikret. Et par ungdommer satt også oppå toppen! Lenger borte i gaten så jeg plutselig en mengde med sofaputer og annet ligge utover i veibanen! Men heldigvis var de raske til å få det inn på fortauet - før syklistene kom!
Jeg stod langt fra start/målstreken, så jeg vet ikke hvor mange som startet eller hvor mange som kom inn igjen i målområdet til slutt! Men været var vakkert og ungdommene tråkket i vei med iver og gnist! Kjekt å se på.

Ingen kommentarer: