mandag 13. april 2009

Velona Jesosy! Jesus lever!


Velona Jesosy! Jesus lever! Jesus er stått opp av graven. Han har overvunnet døden! Han lever! Han har tatt all vår skyld på seg, så vi som tror er rene og rettferdige innfor Gud! Dette er budskapet i kirkene rundt om 1. påskedag - også her på Madagaskar! Vi synes vi er veldig heldige som får tro dette evangeliet!


I kirken her er det gudstjeneste kl. 06, kl. 10 og kl. 15 om søndagene. Vi begynte 1. påskedag med å gå på gudstjeneste klokken 06. Jeg var trøtt da jeg la meg kvelden før, så jeg ba om at Gud måtte vekke meg, så jeg kunne gå i kirken til den første gudstjenesten - og kl. 05.08 våknet jeg! Hadde akkurat tid til å gjøre oss klar og komme avgårde kl. 05.30. Tar ikke mer enn 5 min å gå. Vi gikk som i en stim av folk som skulle til kirke! Da vi kom fram, var det allerede veldig fullt i kirken, men vi fant en veldig bra plass - jeg tror Gud hadde ordnet med den også! Så begynte en dame, som satt langt framme å synge - og alle stemte i. Alle versene. Folk kan sangene utenatt eller husker hvilket nr. det er i sangboken! Utrolig! Flere sanger ble sunget før kl. 06. Da begynte gudstjenesten. Katedralen her på Antsirabe er ganske stor. Den rommer ca. 2500 mennesker - og det satt mange utenfor, som ikke fikk plass inne! Da det var ofring, begynte de som satt ute og de på galleriene. Ofringen hadde vart i ca. 1/2 time før de kom til oss! På bildene ser vi noen av alle dem som gikk fram for å ofre. Fantastisk å se så mange mennesker i kirken og på gudstjeneste! Vi er ikke vandt til å se så mange på en gang i kirkene i Norge, så vi ble nesten litt ør av å se på alle som gikk forbi oss og fram for å ofre! Ei som var med oss, sa hun var sikker på at det var 3500 tilstede i dag! Mange ungdommer og mange barn!







Kontrastene er store, for tvers over gaten her vi bor, har de tivoli, med pariserhjul, karuseller, små tog en kan kjøre i ring med - og mye jugl å selge. De har musikk og skrål i høytalere hele døgnet! Det er faktisk ikke en eneste pause! I andre land stopper de og begynner igjen, men ikke her! Det er ganske trøttende å være nærmeste nabo til slikt! Men det som er bra oppi det hele er at de faktisk sender kristen musikk innimellom! Blant annet "Kjærlighet fra Gud" runger fra høytalerne. Flott hva?

Ingen kommentarer: