lørdag 9. mai 2009

Papirlommetørkle og Taxi - har det noen sammenheng?

Rett borti gaten vår står det 3-4 taxier, med sjåfører, som jeg går forbi hver dag og flere ganger om dagen. Nå spør de ikke lenger hver gang jeg går forbi om jeg skal ha taxi, men hilser høflig og spør hvordan det går, innimellom prøver de seg, er litt frampå om ikke jeg skal kjøre med dem. Men jeg har bare ca. 200 m å gå til kontoret, så det klarer jeg å gå. Så en dag skulle jeg besøke den norske ambassaden. Den ligger på andre siden av byen, og med den trafikken som er her, bestemte jeg meg for å ta taxi.
Avtalte dagen i forveien med Taxi nr. 2211 TAB, og han var på plass til avtalt tid. Vi avtalte pris, og jeg satte meg inni. Bilen virket i rimelig bra stand, hadde til og med teppe i setene. På veien ut til ambassaden spurte jeg om det var noen kvinner som kjørte taxi. Sjåføren kunne fortelle at det var 3 kvinner som kjører taxibrousse i Tana og 2 som kjører taxi. Han visste ikke hvorfor ikke det var flere som prøvde seg, men det var en veldig dårlig betalt geskjeft, så det var ikke så mye å trakte etter.

Vel framme ved ambassaden, ba jeg om å få regning. Det kunne jeg få seinere, sa han. Jeg sa jeg skulle gå av nå. Da svarte han at han ventet. Jeg visste ikke hvor lang tid det ville ta, dessuten skulle jeg kjøre med ei venninne videre til Ivandry, og der kunne det være jeg ble ei stund. Til slutt skjønte han at det var ikke vits å vente på meg. Han tok fram faktura heftet sitt og penn og skrev den summen vi hadde avtalt.

På ambassaden traff jeg Hanne. Hun og jeg er med i 17. mai kommiteen. 17. mai skal feires i hagen til ambassadøren, så vi skulle være med ham hjem og planlegge, bla hvor toget skulle gå.

Da vi var ferdig der, var vi innom hos Hanne, før vi tok taxi tilbake - Hanne til ambassaden og jeg tilbake til Isoraka og kontoret mitt.

Etter å ha avtalt pris - som var langt under det jeg betalte på veien ut, gikk jeg først inn i bilen. Jeg så ned i gaten! Det var rustet hull i bilen på den siden jeg skulle sitte! Jeg var redd for å trakke helt i gjennom, så jeg sette meg ned på setet. Det var det ikke mer fjæring igjen i setene - så jeg trodde jeg gikk gjennom golvet - men det gikk bra.

Det var en helt annen standard på denne bilen! Inne i sentrumstrafikken pleier drosjene som oftest å slukke motoren, når de står i kø. Det er for å spare bensin. Sjåføren gjorde ikke det til å begynne med, noe jeg syntes var veldig greit. Men så ble vi stående i ro ganske lenge, og da ble motoren stoppet. - Og motoren ble startet igjen!! Først ble nøkkelen skrudd på, - men ingenting skjedde. Da så jeg sjåføren satt og fiklet med 2 ledninger som hang ned under rattet. Når han fikk ledningene til å møtes, da startet bilen! Det er en litt annen patent enn den jeg er vant med! Heldigvis hadde jeg ved flere anledninger fått erfare at bremsene virket!

Tilbake til Isoraka ba jeg etter kvittering. Det var helt greit! Det skulle jeg få, han måtte bare snu bilen først - slik at den ble stående i en nedoverbakke! Så ble bilen stoppet og han spurte om jeg hadde noe å skrive med. Han fikk kulepenn. Så leitet han litt rundt om - og spurte om jeg hadde noe å skrive på? Det hadde jeg selvfølgelig glemt, selv om jeg visste det var lurt å ha med seg en ubeskrevet papirlapp.
Det eneste jeg omsider fant som kunne brukes, var et ubrukt papirlommetørkle! Papirlommetørkle kan komme vel med på flere måter når en er ute og kjører taxi på Madagaskar- i hvertfall om du kjører med nr. 9241 TAC!

Ikke sjelden ber taxisjåføren om forskudd midt under kjøringen. Han har behov for å fylle drivstoff! Sist det hendte fikk han 10 000 A og kjøpte bensin for 5 000 A, det vil si ca. 15 NOK og 2 liter mer på tanken!

Ingen kommentarer: